cohledas.infoblog.cz

Podnik

Publikováno 20.01.2011 v 16:31 v kategorii Ekonomie, přečteno: 111x

Podnik, stručná charakteristika jeho základních znaků, rozdělení podniků podle základních kritérií. Životní cyklus podniku.
Osobní a kapitálové společnosti, jejich základní
znaky, uveďte na příkladech.

Podnikjesoubor hmotných, osobních a nehmotných složek sloužících podnikání.
Hlavní činnost podnikuje činnost, pro kterou byl podnik zřízen.
Dělíme je na:

q výroba

q obchod-maloobchod, velkoobchod.

q služby-ubytování, stravování, dopravní služby, finanční služby,…

Výroba
– je základní fází hospodářského procesu.Při výrobě jsou vytvářeny za spoluúčasti všech výrobních faktorů (práce, přírodní zdroje, kapitál) statky a služby, které uspokojují lidské potřeby.

· než začneme vyrábět, musíme vědět, co potřebuje

zákazník a kolik je za to schopen a ochoten dát peněz

· na trhu se vytváří pouze směnná hodnota = cena zboží

· užitná hodnota zboží vzniká v procesu výroby

· podnikatel vyrábí proto, aby dosáhl zisk.

Členění výrobního procesu
a)hlavní výroba – výroba aut
b)vedlejší výroba- náhradní díly
c)doplňková výroba – zpracování odpadu z hlav. výroby

Podle stupně mechanizace:

a) ruční výroba – práci vykonává člověk

b) mechanizovaná – vykonává stroj řízený člověkem

c) automatizovaná – vykonává ji stroj bez zásahu člověka

d) přírodními procesy – kvašení, schnutí, zrání – nedají se urychlit

Podle počtu vyráběných výrobků jednoho druhu:

a)kusová výroba – jeden nebo málo kusů- jaderný reaktor, šaty na zakázku.

b)sériová výroba – větší množství výrobků jednoho druhu- auta, ledničky,

c)hromadná výroba – velké množství jednoho druhu výrobku


Příprava výroby

Podnikatel musí vyřešit, jakžádané zboží v potřebném množství, kvalitě, čase, za přiměřenou cenu a s přiměřeným ziskem vyrobit.

příprava výroby

a) technická- celý výzkum a vývoj výrobků až po detailní zpracování technologického postupu pro výrobu (konstrukce výrobku, použité materiály,náročnost na pracovní čas strojů a lidí, výkresy, modely, prototypy, )

b) organizační – kdy se rozhoduje, které útvary budou výrobu zabezpečovat

c) ekonomická– kdy se stanovují náklady a ceny, tj. sestavují se kalkulace

d) marketingová– která má za cíl uvést nový produkt na trh, důležitý je výběr značky, vhodného obalu a správné nastavení všech prvků marketingového mixu.

Plán výroby formou bilance : potřebují vyrobit určitý počet výrobků, ale potřebují

na to výrobní zdroje.

Potřeba výroby = výrobní zdroje

Průběh výroby
Stupně rozpracovanosti výroby:

  • materiál - zásoby pro výrobu – suroviny, barvy, čistící prostředky, pohonné hmoty…
  • nedokončená výroba- materiál je vydaný do výroby, kde začne být zpracovávaný. Postupně se nachází v různých stupních rozpracovanosti, ovšem ještě ho nemůžeme nazvat polotovarem ani hotovým výrobkem (nastříhané a rozešité šaty, nakynuté těsto, ...),
  • polotovary- ukončením určitého technologického postupu může vzniknout polotovar - produkt, který bude ve výrobě dále zpracováván, ovšem za určitých podmínek už může být prodán jinému zpracovateli (např. odlitek, ...)
  • hotové výrobky- výrobek vlastní produkce určený k prodeji (hotové šaty, upečená rohlík, soustruh, ...).

Osobní společnosti
Veřejná obchodní společnost
- Veřejná obchodní společnost je společnost, ve které alespoň dvě osoby ručí za závazky společnosti celým svým majetkem.
- Zakládá se zakladatelskou listinou a její obchodní jméno musí obsahovat „veřejná obchodní společnost“ nebo zkratku „v. o. s.“.
- Společníkem může být osoba fyzická i osoba právnická.
- U této společnosti není povinný základní kapitál stejně jako počáteční vklad společníků, protože společníci ručí celým svým majetkem.
- Pokud je dosažen zisk, dělí se mezi společníky stejným dílem. K jednání jménem společnosti s jinými právními subjekty je oprávněn každý společník, pokud společenská smlouva neurčuje jinak. O interních věcech rozhodují všichni společníci jednomyslně.

Komanditní společnost

Komanditní společnost je přechodnou formou mezi osobní a kapitálovou společností. Je založena společenskou smlouvou, která musí obsahovat:
a) firmu a sídlo společnosti
b) určení společníků uvedením firmy nebo názvu a sídla právnické osoby nebo jména a bydliště fyzické osoby
c) předmět podnikání
d) určení, kteří ze společníků jsou komplementáři a kteří komanditisté
e) výši vkladu každého komanditisty
- Společnost se může nazývat komanditní, pokud alespoň jeden společník je komanditista a druhý komplementář.
- Komanditisté mají povinný vklad, protože ručí jen do výše svého nesplaceného vkladu. Výše vkladu je 5 000,-- Kč.
- Na rozdíl od toho komplementáři nemají povinný vklad, protože ručí celým svým majetkem.
- V případě dosažení zisku se tento příjem rozdělí na dvě stejné části. Jedna náleží komanditistům, kteří si jej rozdělí podle výše vkladu a druhá náleží komplementářům, kteří si jej rozdělí stejným dílem.
Kapitálové společnosti
Společnost s ručení omezeným
- Společnost s ručením omezeným je společnost, jejíž základní kapitál je tvořen předem stanovenými vklady společníků.
- Může být založena jednou osobou, ale může mít maximálně 50 členů.
- Společníci ručí za závazky společnosti pouze do výše svého nesplaceného vkladu, společnost celým svým majetkem. Hodnota základního kapitálu musí činit minimálně 200 000,-- Kč a minimální vklad společníka je 20 000,- Kč.
- Bývá založena společenskou smlouvou, v případě založením jedné osoby zakladatelskou listinou.
- Společenská smlouva musí obsahovat název a sídlo společnosti, určení společníků, předmět podnikání, výše základního kapitálu a výše vkladu společníka, jména a bydliště jednatelů a členů dozorčí rady.

- Mezi orgány společnosti patří valná hromada a jednatelé. Valná hromada je nejvyšším orgánem společnosti. Rozhoduje o schválení roční účetní závěrky, rozhoduje o změně společenské smlouvě, jmenuje a odvolává jednatelé, rozhoduje o snížení či zvýšení základního kapitálu apod.
- Jednatelé jsou statutárním orgánem společnosti a každý z jednatelů je oprávněn jednat jménem společnosti.
- Jsou jmenováni valnou hromadou z řad společníků nebo jiných fyzických osob. Do jejich působení patří obchodní vedení společnosti a dále řešení otázek, nespadajících do působnosti valné hromady.

Akciová společnost
- Akciová společnost je společnost, jejíž základní kapitál je rozvržen do určitého počtu akcií o jmenovité hodnotě.
- Společnost odpovídá za porušení svých závazků celým svým majetkem, akcionář za závazky společnosti neručí.
- Obchodní jméno společnosti musí obsahovat označení „akciová společnost“ nebo zkratku „akc. spol.“ nebo zkratku „a. s.“
- Její základní kapitál musí mít minimální výši 2 000 000,-- Kč a to v případě, že se jedná o společnost založenou bez veřejné výzvy k upisování akcií.
- Pokud společnost chce získat základní kapitál emisí akcií, musí mít základní kapitál minimální výši 20 000 000,-- Kč.

Akcie je cenným papírem, nímž jsou spojena práva akcionáře jako společníka podílet se na řízení společnosti, jejím zisku a v případě zániku společnosti i na jejím likvidačním zůstatku. Akcie musí obsahovat:
· Obchodní jméno a sídlo společnosti
· Číselné označení akcie a její jmenovitou hodnotu
· Označení, zda akcie je na majitele nebo na jméno, u akcie na jméno i jméno akcionáře
· Výši základního jmění a počet akcií v době vydání akcie
· Datum vydání a podpisy dvou členů představenstva oprávněných podepisovat za společnost.

Akcie mohou mít různou hodnotu. Skládá se z pláště (tj. vlastní akcie) a z kupónového archu zakončeného talónem. Na jednotlivé kupóny, které se detašují z kupónového archu, se vyplácí podíl na zisku zvaný dividenda. Dividenda bude vysoká v tom případě, když a. s. vytvoří velký zisk a většinu rozdělí mezi akcionáře. Akcie může mít různou hodnotu. První je nominální, druhá je kurzovní. Nominální cena - je cena, za kterou se akcie prodává při emisi.
Kurzovní hodnota - hodnota za kterou se akcie prodává na trhu.
Nominální a kurzovní hodnota nemusí mít stejnou hodnotu. Rozdíl mezi nimi se nazývá ažio.



Životní cyklus podniku

1. založení
2. růst
3. krize
4. sanace
5. zrušení podniku
6. zánik podniku

1. ZALOŽENÍ
Velká většina malých a středních podniků vzniká na základě podnikatelského nápadu, kterým bývá nový produkt (výrobek či služba), mezera v nabídce již existujících podniků, teritoriální nika apod. Podnik nějakou dobu žije díky tomuto prvotnímu nápadu.

Před založením podniku je třeba si odpovědět na několik základních otázek:
• Co budeme vyrábět?
• Pro koho to budeme vyrábět?
• Jakou zvolím cenovou strategii a formu distribuce?

Činnosti při založení podniku:
Je třeba vytvořit si podnikatelský záměr a pomocí marketingového výzkumu zjistit, jestli na vybraném trhu již není nadbytek vybraného druhu podniku či produktů.
• ekonomická oblast: musíme si zjistit dostupnost kapitálu a náročnost počátečního kapitálu (případné úvěry, půjčky)
• Právní oblast: musíme si vybrat právní formu a musíme znát oblast do které vstupujeme. Při výběru si musíme uvědomit tyto fakta:

2. RŮST
Podnik, který úspěšně přežije prvotní fázi své existence, přechází do fáze růstu. Vybudoval si již více či méně pevné postavení ve svém oboru či regionu a (je-li to záměrem vlastníků), začíná rozšiřovat svou působnost ať už teritoriálně, produktově nebo objemově.

3. FÁZE ZRALOSTI
Firma se začne chovat jako plnohodnotný účastník trhu. Tuto fázi je možno charakterizovat vysokým, mírně (ale nejlépe trvale) stoupajícími výkony, vysokým, víceméně uzavřeným okruhem zákazníků, vysokým podílem opakovaných nákupů a zřetelným konkurenčním bojem. Strategie, kterou často podniky v této fázi volí, je zaměřená na udržení získaných pozic a opatrný růst, často jen takový „jaký konkurence dovolí“. Záměrem každého podniku by mělo být co nejdříve dosáhnout fázi zralosti (protože takový podnik vytváří největší hodnotu) a v této fázi se udržet. 4.

4. KRIZE (neboli úpadek)
Je takové stadium podniku, kdy dochází k nepříznivému vývoji jeho výkonnosti, tržní hodnoty, likvidity a je ohrožena jeho další existence v případě, že by tento vývoj pokračoval .
Znaky podniku v úpadku:
• podnik je dlouhodobě ztrátový a platebně neschopný
• pokles objemu výkonu

5. SANACE
Soubor opatření přijímaných ze strany vedení podniku jejichž smyslem je zásadní ozdravení a obnova finanční výkonnosti a prosperity firmy

Fáze sanace
• analýza výchozí situace podniku
• formulace cílů – podíl na trhu, v oblasti rentability, ziskovosti
• ozdravný plán – jakým nejlepším a nejméně bolestivým způsobem cíle dosáhnout, závisí na tom, v jaké situaci podnik je

Sanační strategie se dělí na tři druhy:
• krátkodobá – rychlá obnova narušené stability podniku, jedná se okamžitý radikální zásah do chodu podniku, který je zaměřen hlavně na oblast financování, obnova by měla být dosažena během několika měsíců
• střednědobá – opatření vyžadující delší čas, většinou zásadní restrukturalizace podniku, časově do 1 roku, zaměřuje se na předmět podnikání, oblast financování, organizační uspořádání podniku
• dlouhodobá – preventivní program – snaha předcházet krizovým situacím prostřednictvím vhodně koncipované dlouhodobé strategie podniku

6. ZRUŠENÍ PODNIKU
Zrušení a zánik společnosti se řídí v České republice zákonem 513/1991 Sb., obchodní zákoník. Ve smyslu obchodního zákoníku jsou upraveny dva způsoby zrušení společnosti:
• Zrušení s likvidací
• Zrušení bez likvidace

• Rozdíl mezi těmito druhy zrušení podniku spočívá v tom, že v případě zrušení podniku bez likvidace přechází jmění společnosti na právního nástupce. Tímto procesem obvykle prochází podnik v případě sloučení, splynutí nebo rozdělení. V druhém případě se v rámci úkonů vedoucích k zániku společnosti majetek rozdělí mezi věřitele, pokud uplatňují své pohledávky, a zbytek mezi vlastníky.

Zánik společnosti
Společnost zaniká ke dni výmazu z obchodního rejstříku. Zániku společnosti předchází její zrušení, a to buď s likvidací nebo bez likvidace. Likvidací rozumíme takové aktivity společnosti, které následují po rozhodnutí o ukončení podnikatelské činnosti podniku. Rozhodnutí o zrušení firmy může být dobrovolné, nebo vynucené.

Likvidace společnosti
Likvidace je zákonem řízený postup, při němž dochází k mimosoudnímu vyrovnání majetkových vztahů zanikající právnické osoby, podniku.

Komentáře

Celkem 0 komentářů

  • Neregistrovaný uživatel

    Jméno: Přihlásit se

    Blog:

    Obsah zprávy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovězte na otázku: Co je dnes za den?