cohledas.infoblog.cz

Marketing (zákl. pojmy)

Publikováno 19.01.2011 v 20:09 v kategorii marketing, přečteno: 130x

Marketing

Je to společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny, hodnotových výrobků s ostatními. Marketing je filozofie,která se zabývá uspokojováním potřeb zákazníka.

Historie

1) od r.1950 distribuční funkce – všechno bylo zaměřeno na podnik

(důležité dostat výrobek jinam, zákazník nebyl důležitý)

2) od r. 1960 funkce úzkého profilu – marketing se zaměřil na podnik a už i na spotřebitele

3) od r. 1970 funkce vedení – zaměření na podnik, na spotřebitele, ale také i na obchod

4) od r. 1980 strategický marketing – zaměření na podnik, spotřebitele, na obchod a už také na konkurenci

5) od r. 1990 tržně orientovaný marketing – zaměření na podnik, spotřebitele, obchod, konkurenci a okolí.

U konkurence hledáme kladné a záporné věci

Základní požadavky MTG:

1) potřeba, požadavek, poptávka 4) transakce (předávaní peněz, zboží)

2) výrobek, služba 5) trh (průmyslový, obchodní, státní)

3) hodnota, cena, uspokojení 6) marketingová zástupci na trhu

Marketingový informační systém: cílem je monitorovat situaci na trhu. Je důležitý pro kvalitnější plánování, organizování, řízení a kontrolu marketingových aktivit.

Vnitřní inf. systém (firmy) – tok informací uvnitř firmy (komunikace, telefony, ústně, internet, objednávky)

Vnější inf. systém – informace, které chce o sobě poskytnout (reklama, propagace)

- informace, které chce podnik získat (od zákazníků, o firmách, technologie)

Marketingový výzkum – je souhrn aktivit, které zkoumají trh, výrobky, distribuční cesty, ceny a chování zákazníka

Dodavatelé MTG výzkumu: velké firmy si provádějí výzkum sami. Malé firmy si jej nechávají udělat na zakázku

Proces MTG výzkumu:

1) definice problému, výzkumný cíl: cíl by neměl být příliš široký ani úzký. Obsahuje specifický problém, který má

být řešen prostřednictvím výzkumu a určení informací, které potřebujeme.

2) plán výzkumu: měl by být sestaven odborně.

a) zdroje informací: primární: jsou získávány v terénu dle potřeb podniku. Méně dostupné a drahé

sekundární: nemusí odpovídat potřebám studie a nemusí být přesné. Lehce dostupné a levné

rozdíl mezi primárním a sekundárním je v dostupnosti a ceně.

b) výzkumné přístupy:

pozorování – reakce zákazníků, posuzuje se skutečné jednání a chování zákazníka

skupinově orientované dotazování – probíhá anonymně, pozve se určitý počet lidí a tím získávají informace

průzkum – přímí kontakt s nositelem informací

experiment – v terénu se vybere několik skupin osob, posuzuje se pouze reakce osob ve skupině

c) nástroje výzkumu: dotazník:* (rozvíjí se myšlenky s otevřeným a uzavřeným odpověď A nebo N koncem)

*jsou důležité formy otázek (nesmí být zavádějící), stylizace otázek a sled otázek (nesmí být nudná)

d) plán výběru: výběrová jednotka (čím větší tím lepší, musíme udělat rozumnou cenu), její velikost a její

vyvážení (věk, pohlaví, vzdělání).

e) metody kontaktování: dotazník poštou – laciný,neužitečný, dotazník telefonem – výhody v rychlosti, ceně

a pružnosti, určíme si na jaké respondenty se obrátíme a rovněž množství informací,které takto získáme

osobní dotazování – dohodnutý rozhovor a rozhovor při zastavení

3) sběr informací: nejkladnější operace, používají se k tomu PC. Nejdéle trvá

4) analýza informací: záležitost PC a výpočetní techniky

5) prezentace výsledků: prezentujeme jen podstatné věci (informací) a ne záplavu čísel. Graf je 10 x přehlednější než

tabulka.

Marketinkový výzkum máme:

1) předběžný- před započetím podnikání, provádí se rozhovorem s respondentem, z toho důvodu, že nám vzniká

možnost tzv. zpětné vazby.

2) popisný- provádí se dotazníkem a dá nám konkrétní odpověď na určitý problém.

3) kauzální – je příčina, provádí se praxí, dělá se za provozu v podniku, objeví-li se nový výrobek, např.

vyhodnocováním kódu nebo jiným statistickým zjištěním, např. cd-desky gramofon (čeho se prodává víc).

Marketingové prostředí firmy

MIKROPROSTŘEDÍ – prostředí, které přímo ovlivňuje zákazníka

- společnost = pracujeme s řadou firem, které netvoří konkurenci

- dodavatelé = máme jich více jeden nestačí

- marketinkový zprostředkovatelé = obchodníci VO a MO

- zákazníci = spotřebitelský, průmyslový

- konkurence = snažíme se být vždy lepší než konkurence, prodáváme levnější ale kvalitnější zboží

- veřejnost = jsme neustále na očích (oblast veřejného mínění – televize)

MAKROPROSTŘEDÍ – prostředí, které nepřímo ovlivňuje zákazníka

- demografické prostředí = zabývá se studiem populace (snižování a zvyšování)

- ekonomické prostředí = průměrná zda, když se v podniku bude zvedat podnik je na tom ekonomicky líp

- přírodní prostředí = povodně, Spolana – znečištění

- technologické prostředí = každá nová věc přináší destrukci té staré

- politické prostředí = podnikatelé chtějí stabilitu zákonů

- kulturní prostředí = každý stát má jinou kulturu

Komentáře

Celkem 0 komentářů

  • Neregistrovaný uživatel

    Jméno: Přihlásit se

    Blog:

    Obsah zprávy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovězte na otázku: Co je dnes za den?