cohledas.infoblog.cz

Kontrolování

Publikováno 19.01.2011 v 19:59 v kategorii marketing, přečteno: 143x

Kontrolování

 

- zaměřuje se na měření a korigování práce. Kontrola úzce souvisí s plánováním.

Základní kontrolní proces

- skládá se ze 3 základních bodů:

1) stanovení standardů – podle čeho budu kontrolovat, množství nákladů na výrobu

2) měření vykonané práce – měřím zadanou práci, zda má výkop správnou hloubku a šířku

3) korekce odchylek – když je výkop špatně vykopaný musím dál kopat

Kritické kontrolní body a standardy

a) fyzické – hloubka okoupu 1m, spotřeba paliva na 1 km

b) nákladové – výrobce mobilu, chci dosáhnout, aby mobil byl vyroben za 1000,- Kč a já ho prodám za 4.000,-

c) kapitálové – poměr mezi aktivy a pasivy

d) příjmové – dám si za úkol, že mé příjmy se zvednou o 10%

e) nekvalifikované – když chceme hodnotit práci personálního ředitele

f) cíl – stavba musí být zhotovena 30.4. se vším všudy

g) strategický plán – je to mapa k cíli (př. musím udělat 6 zkoušek které mám před sebou a pak je teprve je

maturita)

Kontrola příklady:

1) kontrola pomocí zpětné vazby – zkoušení žáka ve škole (něco žáka naučím a příště si odzkouším co si

zapamatoval)

2) kontrola v reálném čase – kontrola právě toho co se teďka děje

3) kontrola s dopřednou vazbou – dělá se na základě prognóz (zemědělec rostlinné výroby – má zisk až po

prodeji úrody a pak má peníze, musí myslet na hnojivo, osivo, zaměstnance)

4) efektivní kontrola kontrolu musíme přizpůsobit pozicím a org. struktuře, managerům

- musíme si stanovit kritické odchylky: ztráta +, - 5%

- kontrola musí být efektivní – musí se vyplatit (nebudu nikoho nahánět abych měl větší zisk

- kontrola musí být objektivní a pružná

Kontrolní techniky

1) rozpočet: - příjmů a výdajů (hosp. výsledek)

- existuje rozpočet, času, prostoru, materiálu= nejsou udány v penězích

- kapitálových výdajů = dělají se na několik let do předu

- rozpočty hotovosti = finanční analýza

- zápory rozpočtu = nadměrné rozpočetnictví, neodráží podnikatelské cíle, rozpočty jsou často

nepružné, neefektivní

Rozpočty mohou být:

VARIABILNÍ – během roku ho můžu upravovat, podle příjmu

ALTERNATIVNÍ A DODATEČNÉ – mimořádná (povodně – musíme prokopat celý rozpočet)

Můžeme udělat 3 druhy příjmů:

- pro vysoké příjmy

- pro střední příjmy

- pro nízké příjmy

Rozpočet se často dělá na nulovou základnu. Rozpočet musí být efektivní.

2) tradiční nerozpočtové kontroly

- statistické údaje

- speciální správy a analýzy – používají se tam, kde nelze použít čísla

- provozní audit

- osobní pozorování

3) Síťové analýzy

a) GANTTOVY DIAGRAMY

b) MILNIKOVÉ ROZPOČETNICTVÍ

c) PERT – metoda která je založena na času a dělá se tak, že si můžou stanovit různé varianty, stanoví se časové odhady a zvolí se 4 možné varianty.

1. optimální cesta

2. nejpravděpodobnější cesta

3. pesimistická cesta

4. kritická cesta

Má nevýhodu: nedbá na náklady, je to o čase

4) analýza plánovacích a kontrolních postupů

5) informační technologie –s kontrolou vždy souvisí internet, počítačové sítě

Celková kontrola

- zahrnuje v sobě všechny dílčí kontroly. Převážně má charakter finanční.

1) Souhrnný rozpočet

2) kontrola zisků a ztrát – s pohledu účta je to výsledovka

3) metoda návratnosti investic – označována ROI, je výnosnost kapitálu v %

4) přímá kontrola – stanovený standart a jejich kontrola ve skutečnosti

5) preventivní kontrola – je zavedena na předcházení chybám

6) audit – kontrola 3 nezávislých osob:

1. osoba: firma

2. osoba: Finanční úřad

3. nezávislá osoba: auditorská firma, která mi zhodnotí zda mám účetnictví správně. Když mám razítko,

za vše odpovídá ona.

 

 

Komentáře

Celkem 0 komentářů

  • Neregistrovaný uživatel

    Jméno: Přihlásit se

    Blog:

    Obsah zprávy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovězte na otázku: Co je dnes za den?