Inventarizace
Publikováno 20.01.2011 v 17:49 v kategorii Účetnictví, přečteno: 135x
Inventarizace
Je to přezkušování účetních zápisů po stránce věcné a provádí se proto, abychom zjistila, zda účetnictví zachycuje správný stav majetku a závazků. Nástrojem inventarizace je inventura.
Inventura= zjišťování skutečného stavu majetku a závazků jejich ocenění a písemné
zaznamenávání
Dělíme na:
1. Fyzickou (přepočítávání, vážení)
2. Dokladovou = provádí se tam, kde nelze provést fyzickou inventuru
(bankovní účet)
Pro každou položku majetku se vyhotovuje inventární soupis a to podle místa uložení a odpovědných osob. Dále se v soupisu uvádí označení majetku, zjištěný stav a cena za jednotku, datum a podpis 3 osob.
Lhůty
1. Řádná inventura - k určitému datu (většinou k 31.12.) = zákon udává, že řádná
inventura má být do 16. března
2. Mimořádná inventura - záleží na firmě
U peněz v pokladně se během roku musí udělat inventuru 2x do roka s toho jednou neohlášené.
Inventarizační rozdíly
a. Vše v pořádku
b. Vznik tzv. MANKO(skutečný stav nižší než účetní)
c. Přebytek (skutečný stav vyšší než účetní)
Komentáře
Celkem 0 komentářů