cohledas.infoblog.cz

Funkce plánování

Publikováno 19.01.2011 v 19:57 v kategorii marketing, přečteno: 287x

Funkce plánování

Podstata plánování

priorita plánování – plánování je na 1 místě, vždy spojováno s kontrolou

pronikání plánování – mělo by se plánovat od ředitele až na spodní profese (dělníky)

efektivnost plánování – stupeň dosažení cílů s ohledem na náklady (cíl dostat se k zákazníkovi zvolím buď kolo, chůze, auto, autobus, vybereme co je pro nás nejlepší, nejefektivnější)

Plánovací proces

ROZDĚLENÍ PLÁNU DLE ČASOVÉHO HORIZONTU

1) dlouhodobé – prováděné nad 5 let, dát si pozor na kontrolu cílů, musíme mít dílčí cíle

2) střednědobé – 1-5 let, lépe se kontrolují, cíl je na dohled

3) krátkodobé – do 1 roku

ROZDĚLENÍ PLÁNU Z HLEDISKA ROZHODOVACÍHO PROCESU

1) strategické = formulují cíl rozvoje, který vychází z analýzy a prognóz potřeb firmy a jejich možností

= nenavazuje strategické cíle, zabývá se jim TOPMANAŽER, z hlediska času - dlouhodobé plán

2) taktické = je součástí strategického plánování jsou to plány oblastí nebo org. jednotek. Provádí je střední

management a jsou střednědobé

3) operativní = vytváří předpoklady, aby byla firma schopna při dosahování svých cílů přizpůsobit se změnám

uvnitř firmy a ve svém okolí

= jsou to různé plány výroby, odbytu. provádí nižší a střední management, vychází z taktického

plánování

Základní plánovací kategorie

CÍLE:(cíl: místo kam se chci dostat, chci zvýši výrobu o 10%/rok).

Jiné cíle maní manageři a jiné dělníci. Manageři mají cíle soc. ekonomické. Dělníci mají cíle individuální

(výkop kanálu hluboký 60 cm, široký 80 cm). Společnosti mohou mít více cílů, ale jednotlivé cíle si

nesmí odporovat. Cílů nesmí být příliš mnoho. Je třeba si udělat pořadí cílů.

STRATEGIE: ukazují nám cestu k cíli. Vždycky je potřebné definovat více strategií (cest). Jednotlivé strategie

hodnotíme z hlediska: ekonomického – co mě stojí nejméně, možnosti realizace – levnější

pracovníci z Indie, jak je dostat do ČR.

TAKTIKY (politiky): definují oblast nebo mantinely, kde se máme pohybovat

POSTUPY: jsou to metody prováděny budoucí činnosti. Užší pojem než taktika.

PRAVIDLA: požadavky na činnosti, které vylučují volnost. Užší pojem než postup.

PROGRAMY: soubor cílů, taktik, postupů, pravidel, využití zdrojů potřebných k provedení dané posloupnosti.

Něco komplexního.

PLÁNOVACÍ KATEGORIE: rozpočet= numerické stanovení cíle. Části: výnosy, náklady, hosp. výsledek

Postup plánování

Postupujeme podle těchto bodů:

a) uvědomování si příležitostí z hlediska trhu, konkurence, přání zákazníka, silných stránek firmy, slabých stránek

firmy (příležitost) /lidé něco potřebují, tak to budeme vyrábět, třeba obchod s konfekcí –oblečení)

b) stanovené cíle – postavit prodejnu s konfekcí(cíl)

c) vývoj předpokladu tzn. v jakém prostředí budou naše plány realizovány, jaké budou daně vstup do EU

d) určení alternativních postupů tzn. ujasníme si ty nejslibnější alternativy pro dosažení našich cílů (jak tomu

dospět- pronajmout barák, nebo ho postavit v zeleni)

e) hodnocení alternativních postupů hodnocení z hlediska ekonomického a možnosti realizace

f) výběr postupu

g) formulování odvozených plánů jde např. o tyto plány: plán nákupu mat., plán nákupu zařízení, plán

výnosů, plán nákladů (reklama)

h) numerizování plánů podle rozpočtu - číselně vyjádříme plány pomocí rozpočtu

Rozhodování

- je jádrem plánování (centrem).

Řídíme se:

a) vyhledáváním alternativ – nikdy neexistuje 1 alternativa

b) hodnocení alternativ – z hlediska ekonomického, dostupnosti a možnosti realizace

c) výběr alternativy – napomáhají nám k tomu zkušenosti experimentu čí výzkumu

d) programová a neprogramovaná rozhodnutí

programově nebo-li rutině provádí se na nižší úrovni

neprogramově rozhoduje se na vyšší úrovni. Jsou to stále nové situace

e) rozhodování v podmínkách: určitosti, neurčitosti a rizika

určitosti – jsme v prostředí kdy co se stane

neurčitosti – jsme v prostředí kde nevím co se stane

riziko – to co nenastane – odhaduje se, odhadovat se může subjektivně na základe zkušeností, objektivně –

pomocí stat. metod

Rozdělení cílů:

1. NEVERIFIKOVATELNÉ CÍLE 2. VERIFIKOVATELNÉ CÍLE

a) vytvářet zisk a) do konce r. 98 zvýšit zisk o 30%

b) zdokonalit komunikaci b) více jednat s lidmi

c) zvýšit produktivitu práce výrobn.odděl. c) zavádět novou technologii, lépe motivovat

d) dosáhnou vyšší úrovně manažerů d) zpřísnit konkurzní řízení, pravidelné školení

e) instalovat počítačový systém e) zakoupení nového programu do konce roku

Verifikovatelné cíle jsou cíle měřitelné, tzn. že na konci období je možné zjisti zda cíle bylo dosaženo.

Další dělení:

1. OBECNÉ CÍLE 2. SPECIFICKÉ CÍLE

a) maximalizace zisku a) maximalizace zisku z určité akce

b) maximalizace příjmů podniku b) maximalizace zisku z prodeje

Komentáře

Celkem 0 komentářů

  • Neregistrovaný uživatel

    Jméno: Přihlásit se

    Blog:

    Obsah zprávy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovězte na otázku: Co je dnes za den?