cohledas.infoblog.cz

Ekonomický koloběh

Publikováno 20.01.2011 v 16:26 v kategorii Ekonomie, přečteno: 2990x

Ekonomický koloběh, charakterizujte jeho

jednotlivé subjekty, vazby mezi nimi.

Trh = místo, kde se setkává nabídka s poptávkou a tvoří se ceny
Základem tržního mechanismu je tržní chování všech ekonomických subjektů tzn. každý subjekt se chová tak, aby mu to přinášelo užitek.

TRH VÝROBKŮ A SLUŽEB
Podniky zde nabízejí své statky a služby. Proti jejich nabídce stojí poptávka domácností, která podnikům za zakoupené statky a služby platí. Pro podnik jsou tyto platby peněžními příjmy (tržbami). Vzájemným působením nabídky a poptávky jsou určovány ceny a potřebné množství statků a služeb.


TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ (VF)

Podniky zde vystupují na straně poptávky. Proti nim stojí domácnosti, které nabízejí svou pracovní sílu. Jsou-li vlastníky dalších VF mohou nabízet půdu i hmotný kapitál k pronajmutí. Peněžní prostředky mohou podnikům nabízet přímo např. nákupem cenných papírů podniků nebo prostřednictvím bank, které shromažďují vklady obyvatel a půjčují takto získané prostředky podnikům, tj. poskytují jim úvěr. Domácnosti (obyvatelstvo) za nabídnuté a podniky využité VF dostávají důchody. Pro podniky jsou to náklady tzn. musí platit za využívání VF. Vzniklé náklady podniky hradí z tržeb.


Základními subjekty trhu jsou:

a) DOMÁCNOSTI

- na trhu produktů (statků a služeb) vystupují jako kupující

- na trhu výrobních faktorů (zdrojů) vystupují jako prodávající, protože jsou vlastníky výrobních
faktorů (zdrojů) - práce, půdy a kapitálu

- VF prodávají podnikům, aby za získané důchody (mzda, renta, úrok) mohly nakupovat
statky a služby potřebné pro uspokojení potřeb ® tj. základním cílem jejich účasti na trhu

b) FIRMY

- vyrábí statky a služby za účelem prodeje

- na trhu produktů vystupují jako prodávající (přicházejí na trh produktů proto, aby své
výrobky přeměnily v peníze, za které by mohly nakoupit VF za účelem opakování výroby)

- na trhu VF vystupují jako kupující

- cílem jejich účasti na trhu je dosažení maximálního zisku



Nic dokonalejšího než tržní mechanismus v současné době neexistuje, ale i tržní mechanismus má svoje nedostatky:
externality = nechtěný vedlejší efekt trhu; tržní vztah se netýká jenom kupujícího a
prodávajícího, ale má dopad na někoho jiného
pozitivní externality – nějaký subjekt získá výhradu, kterou neplatí (vedle benzínové pumpy si
postaví obchod – více zákazníků)
negativní externality – někomu vznikají náklady z ekonomické aktivity jiných subjektů
(životní prostředí) - negativní externality většího rozměru může
odstranit pouze stát

Tržní mechanismus vede k diferenciaci výrobců a k vytváření nedokonalé konkurence a monopolního trhu

Konkurenci dělíme:
a) dokonalá
- neexistuje, jen abstrakce
- malé, střední podniky – žádný nemá výsadní postavení na trhu
- mnoho firem
- stejnorodé výrobky – od všech výrobců jsou stejné
- snadný vstup do odvětví
b) nedokonalá
- úplný (čistý) monopol
- oligopol
- monopolní konkurence
1. Monopol úplný (čistý)
· jediná firma
· veliký podnik (může zásobovat celý trh)
· jedinečný výrobek (jiné firmy takový produkt nenabízejí)
· vstup do odvětví je velmi nesnadný
· cena může být vysoká (nemá konkurenci) – výrobce však nesmí porušit protimonopolní zákon
· vyskytuje se minimálně

2. Oligopol
· málo velkých firem
· výrobek je buďto diferencovaný (pivo), nebo stejnorodý (cement)
· vstup do odvětví buďto snadný nebo nesnadný (oligopoly se zachovávají jako monopol)
· docela rozšířené

3. Monopolní konkurence (jako dokonalá konkurence až na výrobek)
· hodně malých a středních firem
· diferencovaný výrobek
· existuje substitut (substituční zboží – zboží, které má podobné vlastnosti) – mohou stejně uspokojit potřebu kupujícího
· snadný vstup do odvětví

Komentáře

Celkem 0 komentářů

  • Neregistrovaný uživatel

    Jméno: Přihlásit se

    Blog:

    Obsah zprávy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovězte na otázku: Co je dnes za den?